Nytt samarbete med Studentlitteratur

Nu inleder vi ett fördjupat samarbete med Studentlitteratur, Sveriges ledande utbildningsförlag och en stor aktör inom fältet kompetensutveckling för skolan och förskolans anställda. Vår gemensamma målsättning är att bidra till skolutveckling på vetenskaplig grund.

Studentlitteratur har under senare år investerat och vuxit som aktör inom fältet kompetensutveckling för skolans och förskolans anställda. I olika utbildningsupplägg kombineras tjänster från företagets breda flora: böcker med teoretisk och praktisk inriktning, processutbildningar som omfattar föreläsningar, handledning och seminarier på plats och/eller digitalt och därtill den heldigitala tjänsten Förskoleforum. Nu kan förlaget erbjuda LoopMe som ytterligare ett digitalt komplement.

– Kärnan i vad vi vill åstadkomma inom fältet är att förena vetenskap med verksamhet, oavsett medium. Med detta verktyg kan man mycket bättre säkra resultat av utbildningsinsatsen och följa upp att förändring verkligen sker, säger Sigrid Ekblad, förlagschef Lärarutbildning och skolutveckling, Studentlitteratur.

Nya innehållspaket i LoopMe-biblioteket
Med samarbetet följer även möjligheter för oss att utveckla nya innehållspaket i LoopMe-biblioteket tillsammans med Studentlitteraturs populära författare. Vi kan redan nu presentera flera nytillkomna paket för förskola och skola som ett resultat av samarbetet:

 

Bok: Den vetenskapande läraren
Den forskningsmetod som ligger till grund för LoopMe-systemet är ett resultat av mångårig metodutveckling tillsammans med Chalmers Tekniska Högskola, lett av forskaren Martin Lackéus. Via Studentlitteratur har Martin precis gett ut en metodhandbok för forskning i skola och förskola, baserad på våra gemensamma erfarenheter av att använda LoopMe vid olika utvecklings- och följeforskningsuppdrag.

 

Workshop: Vetenskapande skola
Via Studentlitteratur kan du som arbetar med praktiskt utvecklingsarbete i skola och förskola även boka en föreläsningsworkshop med Martin Lackéus. Utbildningen ger ett flertal konkreta arbetssätt som underlättar arbetet med vetenskap och beprövad erfarenhet på en skola eller på huvudmannanivå. Deltagarna får också med sig en vision och målbild kring olika positiva effekter som kommer med en skola på vetenskaplig grund.

 

– Tillsammans med Studentlitteratur kommer vi kunna hjälpa många fler lärare, och även föreläsare och författare, att dra nytta av vår metodinnovation, säger Martin Lackèus. Verksamma i skolan kommer kunna följa skollagens krav på vetenskaplighet på ett enklare sätt. De som kompetensutvecklar kan följa resultaten av sina insatser, vilket ger feedback för förbättring, säger Martin Lackéus, som idag även arbetar deltid som utvecklingsledare på Me Analytics AB/LoopMe

 

Se vår video om LoopMe för skolutveckling på vetenskaplig grund: